به فروشگاه ابزار دقیق تکنیکا خوش آمدید.

دبی حجمی و اندازه گیری آن به روش مکانیکی

روشهای اندازه گیری دبی حجمی

روشهای گوناگونی برای اندازه گیری دبی سیالات وجود دارد این روشها بصورت کلی به دو دسته حجمی و جرمی تقسیم می گردند . روشهای اندازه گیری دبی حجمی نیز دسته بندی های بسیاری دارند که از جمله انها دسته بندی بر اساس مبنا و ساختار اندازه گیری دبی می باشد.  روشهای اندازه گیری فلوی حجمی بر این اساس عبارت اند از:

روشهای مکانیکی اندازه گیری دبی حجمی

ایجاد جابجایی مثبت اساس عملکرد این نوع فلومتر ها برای اندازه گیری دبی می باشد و از آنجایی که این جابجایی مثبت توسط قطعات مکانیکی متحرک ایجاد می گردد به روشهای مکانیکی نامگذاری شده اند. دستگاه های اندازه گیری فلوی حجمی مکانیکی بر اساس این ساختار اینگونه دسته بندی می گردد:

  • فلومتر پیستونی/ روتاری[۸]
  • فلومتر چرخ دنده ای[۹]
  • فلومتر حجم متغییر یا روتامتر[۱۰]
  • فلومتر توربینی[۱۱]

این دسته از فلومتر های حجمی بر اساس جابجایی مثبت دبی حجمی عبوری را اندازه گیری می نمایند. برای این منظور فرآیندی لازم است تا حجم مشخصی توسط سیال پر و خالی گردد. شمارش تعداد دفعات پر و خالی شدن معادل با دبی حجمی عبوری است. همچنین لازم است تا فرایند پر و خالی شدن حجم مشخص بصورت پیوسته صورت گیرد و نیز می بایست برای کاهش خطای اندازه گیری تعداد دفعات پر و خالی شدن در حجمهای کوچکتر تقسیم گردد.

فلومتر روتاری برای اندازه گیری دبی حجمی

برای دستیابی به این شرایط ایجاد پیوستگی در پر و خالی شدن حجم مورد نظر بصورت دایره وار بهترین حالت می باشد چرا که حجم دستگاه کاهش می یابد و دقت اندازه گیری افزایش می یابد. نیز شمارش دفعات پر و خالی شدن دستگاه بسیار آسان می گردد. روشهای روتاری از جمله روشهایی است که حرکت دورانی را برای این موضوع بکار گرفته اند . در روشهای پیستونی شیوه رفت و برگشتی پیستون درون سیلندر در جهات گوناگون استفاده می شود.

نمونه ای از مکانیزم فلومتر روتاری برای اندازه گیری دبی حجمی

نمونه ای از مکانیزم فلومتر روتاری برای اندازه گیری دبی حجمی

برای مشاهده محصولات مرتبط به فلومتر روتاری کلیک نمایید.

فلومتر چرخ دنده ای برای اندازه گیری دبی حجمی

در فلومترهای چرخ دنده ای جابجای مثبت توسط درگیری دو چرخ دنده صورت می گیرد. هماهنگی میان دو چرخ دنده برای چرخش روان همچنین جلوگیری از نشتی سیال از نقاط در گیر دو چرخ دنده از قسمتهای حائز اهمیت در طراحی و ساخت این نوع از دبی سنجها می باشد.

نمونه ای از مکانیزم فلومتر چرخ دنده ای برای اندازه گیری دبی حجمی نمونه ای از مکانیزم فلومتر چرخ دنده ای برای اندازه گیری دبی حجمی

 

 

نمای داخلی از یک فلومتر چرخ دنده ای نمای داخلی از یک فلومتر چرخ دنده ای

شماتیک عملکرد فلومتر چرخ دنده ای

شماتیک عملکرد فلومتر چرخ دنده ای

  1. Mechanical Flow Measurement
  2. Pressure Braised Flow Measurement
  3. Vortex Flow Measurement
  4. Electro Magnetic Flow Measurement
  5. Ultra Sonic Flow Measurement
  6. Optic Flow Measurement
  7. Open Channel Flow Measurement
  8. Piston/Rotary Flow Meter
  9. Gear meter
  10. Variable Area Flow Meter/ Rota Meter
  11. Turbine Flow Meter

 

 مراجع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Positive_displacement_meter

ارسال نظر