به فروشگاه ابزار دقیق تکنیکا خوش آمدید.

پارامترهای مهم در انتخاب فلومتر (قسمت ۳)

در ادامه مشخصه های مهم در انتخاب فلومتر مناسب و پارامترهای مهم و موثر در انتخاب فلومتر مناسب به بعنوان آخرین مقاله از مقالات مذکور قسمت سوم تقدیم حضورتان می گردد.

جنس مواد مواجه با سیال(  Wetted Part/Material Of Construction  ):

مواد بکار رفته در ساختمان فلومتر با توجه به محیط عملکرد فلومتر و سیال عبوری از دستگاه اندازه گیری دبی در انتخاب فلومتر مناسب بسیار حائز اهمیت می باشد و انتخاب صحیح این مشخصه در فلومتر ها باعث بهینه سازی هزینه تمام شده و عمر دستگاه می گردد.

محیط کار فلومتر ممکن است در شرایط دمای بسیار بالا و یا دمای بسیار پایین باشد و یا می تواند در محیطی با رطوبت بسیار زیاد و حتی درون آب دریا که خورنده بسیار زیاد فلزات است باشد. ممکن است فلومتر در فضای آکنده از ذرات معلق باشد که امکان نفوذ به داخل بخشهای مختلف حسگر و پردازنده فلومتر را داشته باشد. همچنین سیال عبوری از دستگاه اندازه گیری ممکن است دمایی بسیار زیاد و یا بسیار کم داشته باشد و در ارتباط با مواد گوناگون واکنش پذیری خاص داشته باشد.

از جنبه ای دیگر آلوده نشدن سیال توسط دستگاه اندازه گیری نیز در موارد بسیاری مانند صنایع غذایی و دارویی که آلوده نشدن سیال گذرنده بسیار مهم است، از اهمیت بسیاری برخوردار است. . اصطلاح Wetted Part به بخشهایی از فلومتر اطلاق می گردد که در تماس مستقیم با سیال عبوری هستند این بخشها با توجه به توضیحات بالا می توانند فلزهایی نظیر آهن، آلومینیوم، استیل و یا الیاژها گوناگون باشد و نیز می تواند انواع تفلن ها، پلاستیک، یا سطوحی با پوشش های پلیمری باشند.

درز بندهای فلومتر نیز در این مجموعه قرار می گیرند و ماده بکار رفته برای آنها با توجه به ملاحظات فوق صورت می گیرد. همچنین فشار زیاد سیال ایجاب می کند تا مواد مقاومتری در ساخت دستگاه اندازه گیری دبی بکار رفته باشد. در مجموع لازم است تا مواد بکار رفته در فلومتر سازگار با محیط عمکرد دستگاه  و سیال عبوری باشد و در مقابل شرایط دما، فشار و واکنش پذیری محیط مقاوم باشد

تغذیه الکتریکی[۱] و توان مصرفی[۲] فلومتر:

تغذیه الکتریکی فلومتر جهت راه اندازی دستگاه اندازه گیری مورد نیاز می باشد. فلومتر با تغذیه بسیار خاص مستقیم سهولت کاربری کمتری نسبت به دستگاهی دارد که قابلیت پذیرش تغذیه مستقیم و متناوب در گستره زیادی از کمینه و بیشینه ولتاژ دارد. کاربر فلومتر می بایست بر اساس امکان تامین تغذیه ای که دارد فلومتر مناسب را انتخاب نماید.

توان مصرفی فلومتر نیز از مشخصه های دستگاه های اندازه گیری می باشد. این مشخصه در سامانه های کوچک آزمایشگاهی و نیمه صنعتی که تعداد مصرف کنندگان زیاد نیستند اهمیت چندانی ندارد اما در سامانه های صنعتی که تعداد دستگاه های اندازه گیری دبی زیاد هستند و مسایل مربوط به سیم کشی و تامین تعذیه سامانه مهم می باشد انتخاب فلومتر هایی با توان مصرفی پایین تر می تواند تاثیر بسزایی در بهینه سازی مصرف برق باشد. این مسئله با افزایش ظرفیت اندازه گیری فلومتر ها چشمگیر می شود. توجه به تفاوتهای موجود در استانداردهای کشورها نیز حایز اهمیت است اختلاف سطح ولتاژ شهری و فرکانس آن بعضا می تواند برای برخی فلومتر ها اسیب زننده باشد و می بایست جهت جلوگیری از این دست آسیبها به مشخصات الکتریکی فلومتر توجه نمود.

 

اتصالات مکانیکی ( Mechanical Fittings / Mechanical Connections ):

قطعا یکی از گسترده ترین موضوعات در صنعت مربوط به اتصالات مکانیکی میان تجهیزات می باشد. استانداردهای گوناگون و تنوع بسیار زیاد اتصالات موجود باعث گستردگی این حوزه از ابزاردقیق در صنعت شده است. مراجع گوناگونی نظیر ISO, ASME, API, NFPA برای انواع اتصالات و همچنین استانداردهای بسیاری برای رزوه ها نظیر NPT, BSP, BSPP,BSPT و جنس مواد  نظیر کربن استیل، آهن نیکل، برنج و ساختار اتصالات نظیر مهره ماسوره ای، اتصلات سریع، اتصالات دنده ای ، اتصالات فلنجی و بسیار نکات دیگر توجه به انتخاب اتصلات مناسب را بسیار حایز اهمیت می نماید. انتخاب اتصالات مکانیکی نامناسب می تواند باعث هدر رفت فضا و صرف هزینه اضافی گردد. نوع سیال عبوری و فاز آن در کنار دما و فشار سیال از جمله عوامل تعیین کننده در انتخاب فلومتر با اتصلات ورود و خروجی مناسب می باشد.  

درجه حفاظت فلومتر ( IP Code[3] ) :

مشخصه ای است شامل یک شماره دو رقمی که نشان دهنده میزان مقاومت محفظه و جعبه[۴] فلومتر نسبت به نفوذ جسم خارجی می باشد. عدد نخست این شماره نشان دهنده میزان مقاومت به نفوذ اجسام سخت و عدد دوم آن نشان دهنده میزان مقاومت جعبه دستگاه نسبت به نفوذ آب به داخل دستگاه می باشد. این عدد بر اساس استاندارد IEC60529 تدوین و مورد توافق قرار گرفته است. جدول مربوط به رقم اول و دوم درجه حفاظت از این قرار است:

رقم اول درجه حفاظت

حفاظت در برابر جسم خارجی
۰ نیاز به آزمایش نیست
۱ اجسام جامد خارجی با قطر ۵۰ میلی‌متر یا بیشتر
۲ اجسام جامد خارجی با قطر ۱۲٫۵ میلی‌متر یا بیشتر
۳ اجسام جامد خارجی با قطر ۲٫۵ میلی‌متر یا بیشتر
۴ اجسام جامد خارجی با قطر ۱٫۰ میلی‌متر یا بیشتر
۵ حفاضت شده در برابر نفوذ گرد و غبار
۶ ضد گرد و غبار
رقم دوم حفاظت‌شده در برابر
۰ محافظت نشده
۱ چکیدن آب
۲ چکیدن آب هنگام کج‌شدگی تا ۱۵°
۳ آب افشانده‌شده
۴ پاشیدن آب
۵ جت‌های آب
۶ جت‌های قوی آب
۷ غوطه‌وری تا ۱ متر
۸ غوطه‌وری ورای ۱ متر

 

بر اساس جداول فوق انتخاب دستگاه اندازه گیری با درجه حفاظت متناسب با شرایط استفاده از دستگاه بسیار حائز اهمیت می باشد.

مراجع:

 http://control.com/thread/1026157674#1026157674

 https://en.wikipedia.org/wiki/Piping_and_plumbing_fitting

 https://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code

  1. Power Supply
  2. Power Consumption
  3. Ingress Protection
  4. Box
ارسال نظر